تبلیغات
اتاق فکر - اراده خود را قوی کنیم

با فکر مناسب به موفقیت برسید

صفحات سایت

ابر برچسبها

آمار سایت




اراده خود را قوی کنیم


انجام یک عمل اصلاحی معمولا نیازمند نیروی ارده است. اراده در افرادی که رژیم غذایی میگیرند به معنای این است که هر بار شیرینی میبینند آن را نخورند.

انجام یك عمل اصلاحی معمولا نیازمند نیروی ارده است. اراده در افرادی كه رژیم غذایی میگیرند به معنای این است كه هر بار شیرینی میبینند آن را نخورند. همان اندازه كه نیروی اراده مهم است ایجاد عادتهای سالم غذایی نیز اهمیت دارد. كسب نیروی اراده آن چیزی نیست كه در مدارس تدریس میشود یا در بسیاری از خانه ها در مورد آن صحبت میشود نیروی اراده چیزی است كه ما میدانیم باید بیشتر داشته باشیم اما نداریم!
چه مشكلی پیش میاد؟ چرا ما هر سال تصمیماتی میگیریم و دوباره آن را زیر پا میگذاریم؟ سخت ورزش میكنیم كه اندامی كامل و خوش فرم بسازیم اما بعد از همه این كارها باز هم همان تی شرت قبلی تنمان است. تلاش میكنیم در خوردن غذا مراقب باشیم اما در آخر شكست میخوریم.
بعد خودمان را سرزنش میكنیم كه من یك بازندم اما واقعیت این است كه ما بازنده نیستیم. قدرت اراده ی ماست كه در برابر پكیج حرفه ای وسوسه ها آماتور است.
میخواهید درست و سالم غذا بخورید؟ منظم ورزش كنید؟ رژیم را موفق به پایان برسانید؟ اون عكس خوشمزه را نادیده بگیرید؟
به نیروی اراده ی بیشتری نیاز دارید. منتظر خبر خوب هستید؟ شما میتوانید به نیروی اراده برسید فقط باید آن را بیاموزید بفهمید و قویترش كنید.
 

تمرین قدرت اراده
در كتاب قدرت اراده اثر بامیستر و تیرنی به این اشاره شده كه اراده مانند یك عضله است كه باید آن را قوی كرد. روش آنها برای این كار: با كم شروع میكنیم از پس یك روز یك هفته یا یك ماه بر آمدن منجر به دستاوردها ی بزرگ در آینده میشود.
برای مثال بامیستر و تیرنی با استناد به عملكرد یك هنرمند به نام دیوید بلین و كارهای شگفت انگیزی كه انجام میدهد مانند گذراندن 64 ساعت در یك قالب بزرگ یخ دیدند كه او با كارهای كوچك مربوط به تقویت اراده مانند نخوردن نوشیدنیهای الكلی به چنین توانایی رسیده. ذهنتان را روی دستیابی به اهداف كوچك منمركز كنید پس از رسیدن به آنها میبینید كه به اهداف بزرگتری كه فكرش را هم نمیكردید میرسید.
اگر هدف شما رژیم گرفتن و كاهش وزن است میتوانید قدرت اراده خود را با كارهایی كه زیاد بزرگ نیست بسازید مثلا هر روز پیاده روی كنید یا هر شب خانه را تمیز كنید.
 

 


افزایش اراده با منحرف كردن ذهن
 بعضی وقتها برای اینكه اراده قوی شود باید خودمان را گول بزنیم. تحقیقات نشان داده با به تعویق انداختن استفاده از غذاهایی كه برای رژیم غذایی یا سلامتی مناسب نیست به زمان نامعلوم اشتیاق به استفاده از آنها نیز كمتر میشود. همینطور كه اشتیاق كم میشود اراده شما نیز مسلما بیشتر میشود.
به تعویق انداختن به ذهن شما اجازه میدهد كه استراحت كند و بیشتر به این نوع غذاها نه بگوید تا اینكه با دیدن آنها لبیك بگوید.البته زمان به تعویق انداختن نباید خاص باشد یعنی نگویید من این بستنی را نیم ساعت دیگر میخورم بگویید بعدا یك وقت دیگر بستنی میخورم.
تحقیقات دانشگاه هاروارد نشان میدهد افرادی كه كارهای خوب انجام میدهند یا به انجام یك فعل خوب فكر میكنند قادرند بهتر كارها را انجام دهند. به عبارت دیگر كسانی كه تصور میكنند قادر به انجام عمل مورد نظرشان نیستند احتمال شكستشان بالا میرود. نتیجه این تحقیق نشان میدهد ذهن روی بدن تاثیر دارد.
پس این بار كه برای ورزش بیرون رفتید و در حال دویدن احساس خستگی یا بی حوصلگی كردید فكر كنید در حال انجام یك عمل تاریخی هستید یا  برای نجات یك شاهزاده میروید!
شرایط غذا خوردن هم در میزان استفاده از غذا تاثیر دارد. مثلا استفاده غذا در بشقاب بزرگ بیشتر میشود سعی كنید ظروف بزرگ مخصوص سالاد باشد تا غذای اصلی. غذاهای نامناسب را از جلوی چشمتان دور كنید جای آنها غذاهای مناسب رژیمتان را قرار دهید در یك جای مشخص غذا بخورید مثلا در آشپزخانه یا ناهار خوری اما هرگز جلوی تلوزیون هیچ غذایی نخورید.
 

 


حد و اندازه اراده
مانند عضلات اراده نیز میتواند خسته شود و كم بیاورد. بامیستر در تحقیقات خود كه در مورد اراده بود به این نتیجه رسید كه هر چقدر یك فرد در مورد عوامل اقوا كننده مقاومت كند در برابر موارد دیگری قدرت اراده ی او ممكن است كم بیاورد.او معتقد بود كه هر فرد میزان خاصی اراده در روز دارد.
چطور میشود فهمید كه قدرت اراده به آخر رسیده؟ افرادی كه اراده كمی دارند چیزهایی را احساس میكنند چه از نظر احساسی یه از نظر فیزیكی. بامیستر با انجام آزمایش هایی فهمید افرادی كه اراده كمی دارند در برابر یك فیلم غمگین بیش از حد ناراحت میشوند و در آزمایش غوطه ور شدن در آب سرد بدنشان سریع كم میاورد.
اگر اراده را مانند سوخت در نظر بگیریم تنها راه كم شدن آن انتخابهای ما نیست یك عامل دیگر كه بامیستر آن را كشف كرد این بود كه كنترل كردن خود در مواجهه با عوامل اقوا كننده باعث كاهش سطح گلوكز خون میشود و این خود عاملی است كه باعث عدم موفقیت در انجام كنترل كردن است.
اما خبر خوب این است كه گلوكز همان شكر یا قند است و میتوان آن را با میوه كه نسبت به آب میوه نوشابه یا دیگر مواد غذایی پر كالری مناسبتر است تامین كرد.
لازم نیست همه تصمیمات یك روزه گرفته شود تا باعث خستگی شود و به جای رستگاری به غار وسوسه ها كشیده شوید.
 

 


نظریه مخالف بامیستر
نظریه بامیستر را همه قبول ندارند خیلی از محققان بر این عقیده هستند كه قدرت اراده چیزی نیست كه در طی یك سری تصمیمات تمام شود و نیاز به استراحت داشته باشد. برای مثال روانشناسان دانشگاه استنفورد دریافتند كه كسانی كه فكر میكنند قدرت اراده تحلیل میرود طی تصمیمات سخت معمولا خسته میشوند. اما افرادی كه  معتقدند اراده به این سادگی ها تحلیل نمیرود در انجام تصمیمات سخت بیشتر پایدارند.
خب شما جزو كدام دسته هستید؟
میتوانید روی یك تصمیم زیاد متمركز باشید و دوام بیاورید؟ اگر میتوانید جزو گروه دانشگاه استنفورد هستید.
وقتی روی یك مورد خیلی تمركز میكنید احساس خستگی میكنید؟ پس جزو گروه بامیستر هستید.